De juiste voetverzorging: een must voor wandelaars

Plan je een wandeltocht? Goed idee! Maar bereid je (voeten) dan goed voor. Als voetverzorger zie ik dagelijks mensen die allerlei pijnlijke voetkwaaltjes krijgen. Van pijnlijke blaren tot blauwe nagels. En dat omdat ze hun voeten voor, tijdens én na de wandeltocht niet goed verzorgen.

Hoe pak je dat aan en wat neem je het best mee als je gaat wandelen? Ik vertel het je graag in deze blog.

Zo verzorg je je wandelvoeten

  • Vijl vooraf de scherpe kantjes van je nagels. Zo voorkom je pijnlijke wondjes tussen je tenen die door de wrijving ontstaan.
  • Hydrateer je voeten voor de wandeling met een vochtinbrengende crème, want een droge huid veroorzaakt blaren. Dat kun je ook tijdens je wandeltocht herhalen wanneer je even pauzeert.
  • Neem na je wandeling een verfrissend voetbad en smeer je voeten opnieuw in met een hydraterende crème. Opgelet: je smeert het best niet tussen je tenen, want dan loop je een risico op schimmelvorming.
  • Verwijder met een voetvijl eventueel eelt.
  • Ontspan je voetspieren met een massagebal die je onder je voet laat rollen.

Toch een blaar? Geen paniek!

Als je een blaar hebt, is het vooral belangrijk om er niet aan te beginnen trekken. Een kleine blaar laat je het best met rust. Bij een grotere blaar kun je eventueel met een steriel naaldje een gaatje aan de boven- en de onderkant van de blaar maken, zodat het vocht weg kan. Maar de blaar zelf laat je dus zitten.

Ben je een diabetespatiënt of heb je echt een grote blaar? Neem dan geen enkel risico en maak een afspraak bij je podoloog.

>> Lees ook de blog van Tom over blaren voorkomen en behandelen.

Dit neem je het best mee tijdens je wandeltocht

  • wandelwol, om blaren te voorkomen tussen je tenen
  • hydraterende crème om een droge huid aan te pakken
  • blarenpleisters om blaren te voorkomen
  • je podologische zolen, als je die nodig hebt

De juiste voetzorging voor wandelaars? Ontdek het kant-en-klare wandelpakket in onze webshop!

Geef een reactie